tirsdag 26. november 2019

Matfamilier

Av Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen - List of Koehler Images, Offentlig eiendom, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=255445

Magrupper, som det heter på norsk - eller food families på engelsk er viktig å kjenne til når du prøver å definere dine intoleranser. Søker du på youtube på matgrupper får du treff på grupper av elegante spisebord med tilhørende stoler. Googler du matgrupper vil du få opp noen få kategorier. Det beste treffet fant var på en astma- og allergiklinikk fra USA - . De har flere klinikker spredt utover landet.
Her finner du liste over de forskjellige matfamiliene!

Matfamilier jeg nå klok av skade holder meg unna, for å unngå slimdannelse i lungene:

PEA (LEGUME OR CLOVER) FAMILY: Peanuts, Peas (green, field, black-eyed), Beans (navy, lima, pinto, string, soy, etc.) Less important are licorice, acacia and tragacanth. 

GRAINS (CEREAL OR GRASS) FAMILY: Wheat, corn, rice, oats, barley, rye, wild rice, cane millet, sorghum and bamboo sprouts. 

Disse to gruppene er store, og berører et daglig norsk kosthold ganske radikalt. Jeg har hatt en flørt med ris de siste ukene, men det har ført til ny murring i lungene - ikke noe dramatisk, men nok til at jeg føler meg syk hver natt spesielt - og hvis jeg legger ut på løpetur. Det hender jeg går i noen feller, som f.eks her for en stund siden når jeg fikk det for meg at bambusskudd var fint å ha til middag i en rett. Det endte med en følelse av å ha spist en iberia-snegle, og jeg forsto litt for sent at dette var i familie med gress - et googlesøk ga raskt svaret. Note to self - no more bamboo!

På listen i kornfamilien står noe så fremmed som tragacanth - tragant på norsk. Hva i hampen er det da? Jo, i følge wikipedia så snikes dette gummiaktige stoffet fra erteblomstfamilien inn i marsipan og annet - med betegnelsen E413! Også jeg som hadde tenkt å unne meg litt marsipan til jul ... Den røyk den - jaja, like greit, det er jo fullt av sukker og ikke bare det - de lager såpe av dette også. Fysj!

Er det rart man reagerer på prosessert mat? Her gjelder det å spise så rent som mulig, ikke vaske munnen med såpe ... selv om noen kanskje vil hevde at det også trengs en gang i blant ... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar