fredag 20. desember 2019

Gresskargrateng


Denne var nydelig. Inspirert av Vegansk potetpai.
For meg som ikke spiser hvite poteter, så er squash blitt en favoritterstatning. Spesielt god blir den i air-fryer. Det hjelper også for å kutte ned steketiden. Det som virkelig gjorde susen i denne gratengen var blandingen av gryr, kokoskrem, gjærflak og cashewnøtter. Det ble en kremete og fløyelsmyk konsistens som sammen med råvarene ga en herlig smak. Det blir ikke siste gangen denne går i ovnen!

Du trenger: 

1/2 flaskegresskar
1 japansk søtpotet
1 gul løk
2 grener grønnkål
60 gr. cashewnøtter
2 båter hvitløk
1 ss gjærflak
2 stenker selleri
1 Gryr (raps og kokos-fløte)
2 dl. kokoskrem


Oppskrift: 

Squash-terninger fra et halvt flaskegresskar - stekes i air-fryer på 180 grader, i 2 * 5 min
1 Japansk søtpotet (lilla), rives med ostehøvel til tynne skiver, og stekes i air-fryer i 3 min på 170 gr..

2 båter hvitløk og 60 gram cashew-nøtter kjøres i mølle til finhakket.

1 løk - hakkes
2 grener grønnkål - fleines for blader som rives i mindre biter
Stekes i panne til det begynner å brunes.
Hell på 1 dl vann og la det surre litt før du tilsetter 3 dl Gryr og 2 dl kokoskrem.
Rør inn 1ss. gjærflak, sammen med nøtte- og hvitløksblandingen.

Hakk opp et par stenger med selleri og la det surre med.
Press over en halv lime og la det surre litt til mens du peprer og salter litt (jeg brukte Carlic & Thyme fra Nicolas Vahè).

Legg squash i bunnen av ildfast form, og hell over fløteblandingen.
Toppes med de nystekte japanske potetflakene.

Stekes på 200 grader i 13 min - midt i ovnen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar