fredag 15. mars 2019

2019: Dag 123: Lektiner - Fri på 1 - 2 - 3

Fri på 1 - 2 - 3
Happy, thin and free! Mantra't til BLE (Bright line eating) er ganske beskrivende for lykkeboblen jeg befinner meg i om dagen. Men æren går til Dr. Steven Gundry - og The Plant Paradox!

For nøyaktig en uke siden, ble det lagt ut billetter til Kostholdskonferansen i Larvik, til redusert pris. Ordinær pris var 800, kvelden før kvelden ble det redusert pris på 500  kr. - uten lunsj. Det passet meg bra, da jeg uansett ville hatt med mat selv fordi det alltid er ting jeg ikke tåler - og dessuten, da slapp jeg og veie maten i et kaos av flere hundre mennesker (selv om det antakelig ville vært det beste stedet for en sånn sær aktivitet).

Kort fortalt, så registrerte jeg meg - ene og alene for å få med meg foredraget til Funksjonell medisin, som jeg leste om for første gang i annonseringen av konferansen. De vekket min oppmerksomhet, og jeg var spent på hva de ville presentere, med tanke på opplevelsen jeg hadde med å bli frisk etter to uker på eliminasjons-dietten jeg fulgte fra Dr. Jockers - 10 Steps to Reverse Asthma Naturally (som jeg googlet meg frem til i romjulen, frustrert over at noe tok fullstendig kontroll over kroppen, og innbitt og forbanna men klar til kamp).

Funksjonell medisin startet foredraget sitt med å vise bildet av korn, ett glass melk og noen bønner. Både korn og melken ble kommentert med gluten og animalske proteiner, men ikke bønnene. Jeg ble frustrert over at de ikke sa noe om bønnene - bønnene som gjorde meg så syk i september og utover hele høsten da jeg først gikk over til å spise plantebasert. Det var ikke annet  å gjøre enn å jakte på foredragsholderen i pausen. Jeg bare måtte ha svaret på hva som var spesielt med bønnene. Med et par minutter igjen til neste foredrag fikk jeg øye på Anders Krokfoss opptatt i samtale - stilte meg bestemt opp, og fikk kontakt i det vi skred inn mot neste fordrag. Fortalte mens vi gikk i korte trekk min historie:
  • 4 år med astma og allergi: tabletter, flere typer inhalatorer, sprøyter, nesespray og slimløsende tabletter 
  • drastisk forverret tilstand i september i overgang fra lavkarbo til plantebasert kosthold ( med bønner som erstatning for animalske proteiner)
  • møtte veggen i julen, og startet på eliminasjonsdiett i januar - ble helt kvitt astma-symptomene i løpet av to uker - er nå helt frisk
Spørsmål - jeg:
- Hva er det med bønnene? Du sa ikke noe om bønnene? Hvorfor ble jeg frisk så fort på eliminasjonsdietten?
Anders Krokfoss:
- Du tåler antakelig ikke lektiner, du.
- Du skal lese boken The Plant Paradox, av Steven Gundry.
Jeg - tusen takk (noterer Lektiner, og navn til doktoren, mens jeg takker igjen). 

Disse 30 sekundene var verdt turen til Larvik, og alle pengene - og så mye mye mer. 
Heldigvis at jeg dro tid (litt pga. drittværet som ble meldt for dagen). Så flaks at de viste akkurat det bildet, og glemte å si noe om bønnene - og at jeg fikk de 30 sekundene med personlig veiledning. Etter år med astma og allergi, et ti-år før det igjen med beinhinnebetennelser, søvnproblemer, overvekt, insulinresistens m.m., så håper jeg nå - og er overbevist om at jeg har funnet årsaken til alle plagene. Du kan lese mer om lektiner og Dr. Gundry på nettstedet til Funksjonell medisin. 

Jeg har brukt den siste uken til å høre på podcaster med Dr. Gundry. 
Alle brikkene faller på plass.
Alle spørsmål besvares.
Listen min med mat jeg reagerer på stemmer på en prikk med den lektin-reduser mat-listen, og det jeg har erfart med preparering av mat (mer om dette senere).

Boken er bestilt, og ja - til og med kokeboken. Jeg har ikke kjøpt en kokebok på flere år, da nesten alle har mat jeg kaller en "ting", eller inneholder mat jeg ikke tåler. Nå skal det bli andre boller! Jeg gleder meg som en unge! I dag spiste jeg mandler (min tidligere største pasjon) for første gang på fire år. Etter å ha hørt podcast på vei til jobben, sa Dr. Gundry at når det gjelder mandler så ligger lektinene i skallet - det bare å avskalle. 100 gr. mandler ble skallet av med te-vann etter lunsj. Ingen reaksjon! Tidligere har jeg hostet i to timer, og hatt Donald Duck stemme i en halvtime etter bare å ha sniffet på støvet av disse delikatessene. 

Jeg er fri! 
Rekken av mat jeg nå kan sortere og definere ut fra en lektin-reduser mat-liste vil gjøre dagen til et glansbilde igjen, livet blir som en dans på roser (vi må selvfølgelig danse på tornene noen dager og, men du skjønner hva jeg mener:). Gleden kan ikke beskrives i pixler. 

Dersom du som meg har autoimmune plager eller sykdommer i den retningen, anbefaler jeg deg å følge Gundry på youtube, og stikke innom nettstedet hans - her sier han litt om boken:



Dette er ikke det siste, mer eksakt det første du hører fra meg om lektiner.
It's a War, and I'm ready to fight for my gut! Det er så mye mer å lære! Jeg kommer til å la det dryppe sakte inn på bloggen her, for å dokumentere egen prosess og for å reflektere på veien mens jeg går.

Siden jeg har nådd min frihet så slutter også tellingen av dager med BLE.
Tittel på bloggpostene vil nå være mer beskrivende for tema i posten (som vil være mindre fokusert på BLE). Jeg vil følge rammeverket i BLE-matplanen i hverdagen. Det tok 4 måneder og bli happy, thin and free - og det BLE en annen endestasjon enn jeg hadde sett for meg når jeg startet 12. november på BLE-dietten. Det ble forresten 10 kilo ned, hvis noen skulle lure på det - uten anstrengelser, så dietten kan anbefales, og jeg kommer fremdeles til å følge Susan P. Thomson sine weekly blogs, blant annet fordi hun tilfører hverdagen så mye mer enn bare snakket om kosthold og mat.  Det optimale ville vært en podcast med Thompson og Gundry!

Nå blir det en spennende vår fremover med pollensesong vs lektinredusert kosthold, kombinert med BLE-matplan, vårsol og sporadisk barfotløping basert på lyst og glede så snart disen letter på øya her.

To Dr. Gundry: Thanks for looking out for me!
Til Anders Krokfoss: Thanks for sharing - and for caring!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar