lørdag 16. mars 2019

PREP & SPIRALIZE HVERDAGEN DIN!

En plantbasert kost er lett å følge hvis man planlegger godt.
Planleggingen innebærer forberedelse. Enhver må finne sine egne metoder, etter egne behov.

Helg for meg betyr forberedelse av ny uke. Gjennom uken fører jeg på min Googlekeep-liste, hva enn jeg måtte være tom for av basisvarer, som jeg handler på fredag. I løpet av helgen, velger jeg et passende tidspunkt for prepping, som det så fint heter på norsk. Jeg har investert i to forskjellige spiralizere - en for tynne lange grønnsaker (Wilfa Curly) og en for større runde (Oxo Good Grips). Begge disse får jobben gjort på et blunk. Snurtene som blir til overs samles til grønnsakssuppe. Alle grønnsaker skrelles eller vaskes i eddik.

Liste over mine faste lektinreduserte basisvarer - godt planlagt for å få i seg viktige nærstoffer er:

FROKOSTGRØT:

  • Kokosyogurt (hjemmelaget økologisk med probiotika) 4 oz
  • Grønn banan 3 oz
  • Granateple /Jicama 3 oz
  • Pinjekjerner
  • Kanel
  • Kokosflak


LUNSJ: 6 oz:

  • Spinat
  • Ruccola
  • Purre
  • Jicama / Rotblanding (gulrot, raddish, pastinakk, kålrabi)
  • Brokkoli
  • Klementiner
  • Avokado

MIDDAG - 14 oz:

  • Rødløk
  • Sopp
  • Grønnkål
  • Blomkål 
  • Asparges
  • Søtpotet
  • Jams
  • Rotblanding (gulrot, raddish, pastinakk, kålrabi)
  • Jicama
  • Avocado
  • Beter

Disse varene finnes stort sett i kjøleskapet.
Variasjonene kan være mange. Alt fra supper, til damkokt, til ovnsbakt eller stekt - enten i panne eller airfryer. Tilbehøret likeså. Kryddervariasjoner, sauser og aioli. Alt laget fra bunnen av, helst med økologiske varer.

Jeg håper å få kjøpt en trykkkoker, slik at jeg kan spise linser igjen. Jakten er igang!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar