mandag 15. juli 2019

Forlenget vannfaste - 64 timer


Mitt daglige fastevindu er på 14-16 timer vanligvis. Dette skal ha en god effekt og gi autofagi.
Autofagi er kort sakt defragmentering med restart av kroppen. Kroppen kvitter seg med avfallsstoffer og døde eller dårlige celler. En slags kroppslig kannibalisme. Et mål for ferien var å prøve ut en utvidet faste. Det anbefales for en nybegynner å starte med en 48-timers eller en tredagers (72 timer). Jeg gikk for en tredagers - men endte med 64 timers - her er kort rapport:
  • Faste dag 1 - Torsdag:Ingen problemer: litt slapp utover dagen. Går tur, sover, drar på stranda et par timer.
  • Faste dag 2 - Fredag: Fin form. Ingen brumming i lunger om natten. Går tur til sentrum, slapper av hjemme, luker i hagen. Sover ...
  • Faste dag 3 - Lørdag: Våkner i dårlig form. Hvilepulsen har økt med 10 slag. Hjerte banker hardt, svetter og føler meg syk. Avbryter faste i 64 time (8 timer tidligere enn planlagt). Er ganske veik hele dagen. Spiser små måltider og drikker normalt. 
Den første og andre dagen uten problemer skyldes nok at jeg har et daglig plantebasert kosthold. Det skal gjøre overgangen fra glukose til ketose-forbrenning lettere. Problemet som oppsto skyldes nok mineralmangel. Dersom jeg skulle vært på en lengre faste enn 3 dager, etter å ha fått hjerteklapp ville neste steg være å tilføre kroppen elektrolytter. Når man drikker mye vann, så skyldes mineralene ut av kroppen og det kan oppstå hjertebank, slik som jeg fikk. På True North Health Center hvor de behandler med faste, så vil de da normalt sett gi deltakeren enten en grønnsakssmootie eller en grønnsaksbuljongblanding i noen dager, før man går over til vann igjen og fortsetter (da under observasjon av helsepersonell). Siden jeg var kommet så langt som jeg var, og det kun var 8 timer til målet så valgte jeg å avbryte for å ikke stresse kroppen mer enn nødvendig.

Jeg er fornøyd med mitt første faste-resultat. Målet var å bli kvitt slim i lungene.
Den siste Kenacort-sprøyten som jeg tok for 6 uker siden, er nå ute av kroppen, og det samme er brummingen i brystet om natten som jeg har hatt siden pollensesongen startet. Den ble borte etter første døgnet.

Så fort jeg begynte å spise igjen var den litt tilbake (kraftig spredning av gresspollen og starten på burot på søndag) og jeg tok da et trekk av Symbicort-innhalatoren. Jeg har ikke mer slimdannelse nå i skrivende stund mandag formiddag, og føler ikke behov for verken allergi-tabelett, sprøyte eller innhalator. Den som lever får se ... :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar