mandag 26. november 2018

2018: Dag 15 - Matplanen




























Det tar litt tid og tilvenning å måle og veie mat etter ounce, og ikke minst å tenke i litt andre kategorier, som f.eks. at poteter et frokostkorn, avocado fett, frø enten fett eller protein, og at gresskarfrø ikke er frø men protein. Man kan erstatte frukt med grønt, men ikke grønt med frukt. 
Alle frokostkorn er angitt mengde i kokt. Hvis man tar det tørt er målet 1 ounce. 
Man går på noen smeller til å begynne med, men hva gjør det når vekten går nedover. Å lage en egen oversikt hjelper til med å bearbeide denne nye måten å tenke på. Jeg bryter regler hver dag, både med og uten vilje. En slager  siste uken har blitt å endre på middagsmenyen. Delvis fordi jeg ikke har lyst på Indisk gryte som jeg har et par glass igjen av, og delvis fordi blandingen i den ikke var godt nok planlagt - ble veldig mye protein med bønner og linser (jeg regnet det som grønnsak). 

Jeg lener meg på denne og satser på at det går rette veien - øvelse gjør mester:
«Don’t be perfect, be unstoppable.» (Susan Peirce)
Du finner mer om kategorier i forhold til norske varer på Spis deg fri-sidene

FROKOST:
  • 1 protein: ett glass melk + et frøknekkebrød
  • 1 frokostkorn: 4 ounce risgrøt  
  • 1 frukt: 1/2 banan + 1/2 eple

LUNCH: 
  • 1 protein: 2 ounces fetaost
  • 8 ounces grønnsaker/salat: agurk, mais, tomat, gulrot, salat/spinat, bønner
  • 1 frukt: 1 eple
  • 1 fett: halv avoco + 1 ss olje fra fetaosten

MIDDAG:
  • 1 protein: Laks 4 oz
  • 14 ounces grønt: kokt brokkoli, asparges og tomater
  • 1 fett: rømme 2 ss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar