fredag 30. november 2018

2018: Dag 19 - Vaner og planlegging



Bright Line Eating har regler og retningslinjer.
Ikke bare de fire bright lines, men også morgenritualer, kvelds-ritualer og to-do-things som kognitive teknikker. De forteller deg hva du skal spise, hvordan du skal spise og hvorfor du skal det.
Jeg har alltid vært en rebell, og instinktivt så stritter jeg i mot både hva og hvordan. Men det jeg tiltrekkes av er hvorfor, og det er hva som gjør at jeg er på gli.

Alt som angår BLE begrunnes med forskning.
Susan Peirce Thomson har også holdninger og verdier som forenes mine egne, og som gir et godt grunnlag for å bli coachet. Det er en underliggende litt fundamentalistisk tone som lugger litt, men på bakgrunn av forskningsperspektivet i det hele, så tester jeg og velger å se på dette som en slags "voksenkontroll" i stedet for et diktatur - noe som i prinsippet kanskje er det samme sett fra et barns perspektiv (forskjellen er jo bare at disiplinen utøves med utgangspunkt i omsorg og kjærlighet for barnets beste, og ikke diktatorens beste). Alle som har vært foreldre vet at veien til suksess med oppdragelse er automatiserte vaner, og at god planlegging gir gode dager. Dette sier boken Spis deg fri, om vår tids matvaner:
Vitenskapen har klarlagt at våre dagers kosthold og våre dagers spise vaner setter tre grunnleggende hjernefunksjoner ut av spill, noe som gjør varig vektreduksjon praktisk talt umulig. Hensikten med Bright Line-metoden er å reversere disse prosessene og få hjernen tilbake på sporet mot målet å gå ned i vekt.
Videre at dagens kosthold og våre spisevaner setter tre grunnleggende hjernefunksjoner ut av spill:
  1. Viljestyrke: den i seg selv er upålitelig - man trenger derfor en annen metode.
  2. Umettelig sult: vi spiser ikke måltider lenger, vi beiter - forhøyede insulinnivåer blokkerer da leptin i hjernestammen, og vi får ikke den hormonelle beskjeden om at vi er mette. 
  3. Cravings - avhengighet: beiting gir oversvømmelse av dopaminreseptorene - raffinerte varer, som mel og sukker skaper avhengighet 
Kunstige søtningsstoffer skaper glukoseintoleranse ved at de endrer tarmfloaren - hos noen organismer. Ikke alle er like mottakelige for avhengighet. Du kan teste din avhengighet på www.FoodFreedomQuiz.com

Etter 10 år på lavkarbo har jeg, om ikke en god viljestyrke, en god selvdisiplin. Og når det gjelder å tilegne meg vaner og endringer av vaner,, så har jeg vært igjennom det før. De rundt meg er vant til at jeg ikke spiser "normalt", både fordi jeg har vært på lavkarbodiett men også fordi jeg har kryssallergi.  Rollen som den sære er så godt innøvd at jeg ikke bryr meg om andres mening om min mat. Det er heldigvis de siste årene blitt en helt annen kultur for det å spise sært.

Planlegging har ikke vært så gjennført som i BLE, men er en helt nødvendig øvelse for å kunne løpe. Jeg er derfor også kjent med å spise begrensede mengder. Planlegging for meg i denne sammenheng blir viktig for å ikke gå i gi-faen-fella, og Susans slagord er hjelp på veien: 
Hvis du mislykkes med planlegging, planlegger du å mislykkes. 

Jeg planlegger på 19.-dagen, men mislykkes stadig i å følge planen. Jeg bryter ikke linjene mine (to pepsi-max om dagen - nedtrapping), men av forskjellige årsaker endres innholdet på punktene nedenfor. Det kan være så enkelt som f.eks at jeg tar en mandarin i stedet for et eple. Enten fordi jeg fikk lyst på det, eller fordi den sto for tur til å bli overmoden. Ingen dramatikk altså - mest rasjonalitet... Det viktigste er å holde seg til tre måltider om dagen. Jeg er også vant fra tidligere dietter at siste måltid inntas før kl. 18.

Litt ensformig meny om dagen kanskje, men jeg trives med den og har laget en større porsjon fisk som må spises.

FROKOST:
  • 1 protein: ett glass melk (6 oz)
  • 1 frokostkorn: 4 ounce risgrøt  
  • 1 frukt: 1/2 banan + 1/2 eple rørt inn i risgrøten som er kokt på kokosmelk og laktoseredusert helmelk

LUNCH: 
  • 1 protein: 1 ounces gulost + fetaost
  • 6 ounces grønnsaker/salat: agurk, erter, tomat, rotrasp, salat/spinat, grønnkål
  • 1 frukt: 1 mandarin
  • 1 ss olje fra fetaosten

MIDDAG:
  • 1 protein: Laks 4 oz
  • 14 ounces grønt: kokt brokkoli, ovnsbakt kålrabi, beter og gulrøtter,  og stekt løk og paprika
  • 1 fett: rømme 2 ss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar