onsdag 1. mai 2019

Home Sweet Home



Fra dagens gåtur - 3 timer øya omkring ...
<3 Her fra Grimestad-stranda, og en tur innom Tina for kaffe etterpå <3

I disse dager ...
Huset skal selges.
Hvor og hva skal jeg bo i? 
Hva, hvem og hvordan vil jeg ha det omkring meg?

FRUSTRASJON: 
Hvilke kriterier er viktige for å skape et hjem? Hvilke andre faktorer er viktig å tenke på?
Et hjem er sted hvor man lader opp, er første tanke.
Det er der energien, etter en arbeidsdag, en treningsøkt, en lang tur eller en utflukt til fjerne steder skal hentes inn igjen. Et sted hvor du kan koble ut, slappe av - og ta livet helt med ro. Så da blir neste spørsmål: Hva gjør du for å lade batteriene dine?

- Hva gir deg energi - og hva stjeler energi? Natur og trening - Hjem og jobb ...
- Hvem og hva er det viktig å ha omkring seg? Familie og venner - Støttefunksjoner for helse
- Hva slag type hus er optimalt? Form og funksjon ...
- Beliggenhet - i forhold til familie, venner, støttefunksjoner og arbeidsplass (kan endres - ikke erstattes)

Form:
Det er helt opplagt at selve husets form og funksjon er viktig. Det er årsaken til at jeg selger det hjemmet jeg har - det tar for mye energi. Det er for stort . Det er en funksjonell bolig med to boenheter. Det har i tillegg en form over to plan - både på bolig og på garasje - som gjør vedlikeholdsarbeid krevende for en dame som for litt siden bikket 50. Dessuten, så sier statistikken, at det vil komme tider hvor to etasjer kan bli krevende dersom man blir syk og bor alene. Vaskerommet ligger nå i underetasjen - og renslighet er en dyd. Trapper er sunt, så lenge heis er en mulighet, så bakkeplan trenger ikke være et kriterie, med mindre man ønsker seg en hageflekk da? Man må ha plass til gjester - familie og venner må kunne komme og gå ... Jeg ønsker mindre plass til ting. Miljøaspektet er viktig. Helse er viktig. Det ville fint å kunne sykle eller gå til jobben - i en 3 km. avstand.

Funksjon: Hjemmet bør være minimalistisk og funksjonelt.
Dvs. at dagliglivet er på ett plan - enten det har hage eller ikke. Så da blir neste spørsmål: Trenger jeg, eller ønsker jeg en hage? Hvilke omgivelser ønsker jeg omkring meg? Det fører med seg forpliktelser, enten man bor alene eller sammen med andre. Man får mosjon av å ha hage. Jeg liker å mosjonere. Liker å se ting gro, liker å gjøre det pent omkring meg. Dersom jeg skal ha hage, må det være en liten hage. Det hadde vært fint å ha et sted å dyrke i det små. Det kan også gjøres i krukker på en terrasse. Da er friheten tilbake. Krukker kan flyttes på om man skulle bli borte et par uker. Det finnes også selvvanningspotter. Jeg ikke ha hage.
Her er min liste over hva i og med bolig som er viktig og mindre viktig for meg:
Veldig viktig: - Alt på et plan
- Badekar
- Vaskerom
- Walk-in closet
- Lagringsplass (ute og inne)
- Garasje i tilknytning boligen
- Gjesteparkering
- Gulvvarme (primært: bad, entre, vaskerom)
Hadde vært fint å ha- Store vinduer
- Hage
- Peis/flammer

Beliggenhet - Bronfenbrenners økologisk modell: 
Modellen gir en forståelse av individ og omgivelser som gjensidig avhengige av hverandre og virkende i et vekselsamspill. Modellen kan kanskje brukes til å sette i system hva som er viktig å tenke på i hverdagen, med tanke på hvor man skal bo?
  • Mikrosystemet: Familie, venner, Redcord og løpeklubben - vil være tilgjengelig innenfor Færder - fortrinnsvis Tjøme. Redcord/løpeklubb kan byttes i annet, men ikke erstattes.
  • Mesosystemet: Lege, Fysioterapeut - på Tjøme og frisør fra Tjøme i Tønsberg. Tannlege på Borgheim. Kan endres om nødvendig, men ikke erstattes. 
  • Eksosystemet: Kommunale tjenester: Borgheim, Tjøme, Taranrød. 
  • Makrosystemet: Verdier, normer og ideologi?: Verdier? Natur er viktigere enn urbant. Normer? Passer best som selveier, fremfor sameier. Ideologi: Miljøaspektet blir mer og mer viktig for meg - stikkord: bærekraft for helse og miljø! 
  • Tidssystemet: Klokken tikker, og pensjonisttilværelsen må planlegges. Stikkord blir kjapt, trygt og billig! Sentralt (kjapt). Trygt (landlig). Billig (Jo lengre bort fra Tønsberg, dess billigere blir det å kjøpe, og å bo). 

KONKLUSJON: 
Ut fra kriterier og modell vil både leilighet, rekkehus, liten vedlikeholdsfri enebolig med naturtomt på strekningen Teie - Tjøme sentrum være aktuelt. Alt i modellen peker på noe mellom Borgheim- og Tjøme sentrum. Fortrinnsvis Tjøme sentrum - vaffal på lang sikt. Mulig løsning vil være å kjøpe en mellomlanding på Nøtterøy frem til pensjonsalder, som gir avkastning i form av prisstigning - som en investering - en måte å spare til pensjon på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar