søndag 3. februar 2019

2019: Dag 82 - Hjemmelaget Yokos - forsøk 4


Ny oppskrift på hjemmelaget Yokos!

Du trenger: 

  • 5 oz - ca1/2 boks Synnøve Gresk Yoghurt (fungerer som probiotika - levende bakterier)
  • 2 bokser Änglamark Økologisk kokomelk 
  • Agave-sirup (som prebiotika - mat til bakterier)
  • 5 glass (desinfiserte) - jeg bruker tomme Apertina fetaost-glass
  • varmekabler på gulv

Oppskrift - pr. glass: 
  • 5 oz kokosmelk
  • 1 oz Gresk yoghurt
  • 1 ts Agave-sirup
Fremgangsmåte: 1 glass gir 3 porsjoner (6 oz pr. glass) :: 1 porsjon = 2 oz ferdig Yokos
  1. Desinfiser glass i ovnen på 100 grader i 20 min og avkjøl dem
  2. Hell på 5 oz kokosmelk i hvert glass
  3. Tilsett 1 oz Gresk yoghurt (ca. 1 stor ss) i hvert glass
  4. Tilsett 0.2 oz Agavesirup (1 ts)
  5. Rør godt rundt
  6. Sett lokket løst over (skal ikke skrues på - må ha lufttilgang)
  7. Sett glassene i en boks på varmekabler i 24 - 48 timer (test til ønsket syrlighet - 36 timer var passe for meg)
  8. Rør rundt og sett i kjøleskap (holdbar i minst en uke - kanskje lenger ...)
Hvorfor ny modifisering av min hjemmelagede Yokos - og hva er endret?
  • Porsjonstørrelsen
  • Mat til bakterier - Agavesirup
Porsjonstørrelsen: 
Flere før meg har eksperimentert med å lage hjemmelaget yokos. Jeg følger derfor deres råd (trenger ikke feile der noen har gjort det før), og bruker økologisk full fat kokosmelk (Änglamark) og en gresk yoghurt - Synnøve's. Bakterieveksten har vært vellyket så langt, så jeg fortsetter med disse to.
I følge BLE's support-senter, så slåes det fast følgende når det gjelder mengde:

Legg til bildetekst
Coconut yogurt is a bit trickier. Any kind of yogurt, dairy or non-dairy, counts as a protein (yes, even if it has very little protein in it). As such, coconut yogurt counts as a protein. The amount depends on whether the yogurt is made with full-fat coconut milk (at about 550 calories per cup), or other kinds of coconut milk (Silk has a brand of unsweetened “coconut milk” in a carton that has 45 calories per cup). Generally speaking, a serving of yogurt should have about 80-230 calories in it, so figure out the serving size for your particular brand. So Delicious has a store-bought unsweetened cultured coconut milk product (it’s basically a yogurt), and 8 oz. would be a 100-calorie serving. If you make yours at home, you’ll have to gauge based on the ingredients you put in it.
Kilde: https://support.brightlineeating.com/i-love-all-forms-of-coconut-which-of-them-can-i-actually-eat/ 

Mat til bakterier: 
Jeg brukte først tagatesse. I ettertid, i forbindelse med studier av tarmbakterieflora, så har jeg valgt å bruke Agavesirup, av flere årsaker:

  • Den er økologisk
  • Den blandes lett ut i kald mat
  • Den har en lav GI
  • Bakterier vil elske den
Det fine med bruk av søtning i dyrking av yoghurt er at bakteriene spiser opp dette når de formerer seg, slik at det ikke stort igjen når yokos'n er ferdig fermentert. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar