lørdag 16. februar 2019

2019: Dag 94 - Endelig Taco - med Cashewnøtter



Hva i all verden skal man bruke som erstatning for taco-kjøtt, når man også har intoleranse for belgfrukter? Jepp - Cashewnøtter! Fikk tips på helsekosten om nøtter. Googlet og fant oppskrift på Tasteline.

Etter at jeg oppdaget at jeg ikke tålte mandler og hasselnøtter, så har jeg svært forsiktig med alt av nøtter. Forrige helg testet jeg ut pistasjnøtter, og nå - i jankten på erstatning for kjøtt, så ble det test i går med en håndfull salte cashewnøtter. Det gikk bra - hipp hurra! Botanisk sett er den et frø i Cashew-eple, og full av gode saker:
Cashewnøttene er en naturlig kilde til protein, vitamin B6 og kostfiber. De er i tillegg rike på tiamin, jern, kalium, magnesium, sink, kobber og fosfor. Tjue gram om dagen er anbefalt

250 gr. Cashewnøtter legges i dobbelt så mye vann i en time.
2 avokado deles og moses i 2 ss olivenolje - tilsett en halv hakket chilli
1 lime skjæres i båter
1/agurk skjæres i terninger
1 liten rødløk hakkes

1 ss olje varmes i pannen, og nøttene og tacokrydder stekes i 3 min.
1 dl. vann tilsettes - og alt kokes inn

Serveres med mais, salsa og eventuelt annet av ønskede grønnsaker.
Strø over næringsgjær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar