lørdag 2. februar 2019

2019: Dag 81 - Matintoleranse, pollenallergi og astma :: Hvordan reversere din astma?



Brev til min spesialistklinikk for behandling av astma - sendt i kveld: 

Hei og takk for telefonsamtale sist tirsdag,hvor jeg avbestilte time hos dere torsdag fordi jeg ved å følge noen steg - tilsynelatende så langt, har klart å reversere min astma som jeg har slitt med de siste 4 år. Som avtalt, så sender jeg over en beskrivelse av hva jeg har gjort, hvis noen skulle være interesserte i hva og hvordan jeg gikk frem. I tillegg deler jeg litt av min frustrasjon omkring det å være pasient med disse utfordringene. 

Jeg er svært fornøyd med mottakelsen jeg har fått hos dere de to gangene jeg har vært der, så frustrasjonen er knyttet til systemnivå - ikke klinikken direkte. Dyktige leger, hyggelig personell -  blitt vel tatt i mot og dere har vært uklanderlige innenfor rammene dere har som lunge- og hjertespesialister. Det jeg ser i etterkant er at oppfølgingens fokus ble å behandle symptomene, og ikke årsaken - og det er kanskje helt naturlig når problemet ikke har sin opprinnelse i lungene eller hjertet - men i magen? 

Etter vårt første møte, ble jeg sendt hjem med inhalator og medisiner som ga meg en mye bedre hverdag, og var svært glad for det (og for ikke å glemme, takknemligheten over å bli sett og hørt). Jeg fikk beskjed om at jeg måtte finne ut selv hva jeg reagerte på, som forårsaket slimproduksjon i lungene. Nåla i høystakken - jakten var i gang!

Som "ny" astmatiker er det mye å sette seg inn i på egenhånd - altfor mye etter min erfaring.  Som pasient så resignerer man først (jeg gjorde det hvertfall), helt til man blir så syk at man blir tvunget til å finne årsaken for å få luft rett og slett. I mellomtiden  mottar man behandling for sine plager og symptomer. Dette medfører ikke bare kostnader for samfunnet (medisiner - fravær (i det minste mentalt fravær - man møter men er syk) fra jobb etc. som heller kunne vært brukt på forebyggende opplysning og en oppfølging av de dette gjelder), men er fra myndighetenes side i min øyne å svikte en stor gruppe pasienter. 

Når alle prøver (piket- og blodprøver, røntgenbilder av lunger etc.) er normale, men pasienten fremdeles er syk, så burde man aller helst vært henvist videre til klinisk ernæringsspesialist på intoleranser, hvor man fikk veiledning gjennom en liknende prosess som jeg har beskrevet i vedlegget - eliminasjonsdiett, komponentanalyser etc. Dette ville vært et "lite" grep, med stor effekt på mange tror jeg. 

Jeg har meldt meg inn i NAAF, men heller ikke der finner jeg god nok informasjon om hvordan man selv skal gjøre dette (eliminasjonsdiett). I tillegg må man (mens man er syk), ved siden av jobb og alt annet ha overskuddet til gå igjennom denne materien selv.  Redningen ble juleferien nå, uten de store planlagte selskapene, og funnet av et amerikansk nettsted: https://drjockers.com/10-steps-heal-asthma-naturally/  

Opplysende informasjon er det minste man burde tilby oss tenker jeg - et nettsted eller en folder hvor det henvises til en detaljert "prosedyre" for hva?-, hvem?-, hvordan?- og hvorfor?  og når? Vi trenger noe å "holde i", når vi går hjem fra dere - overlatt til oss selv. Gid dere lot dere (eller noen relevante andre) inspirere av Dr. Jockers!

Så, på tross av hyggelig mottakelse og god behandling av symptomer så håper jeg nå altså at jeg slipper å se dere igjen :) Jeg er spent på pollensesongen som kommer i år, om det vil gjøre en forskjell. Jeg aner ikke - har ingen å spørre egentlig heller føler jeg. Jeg antar at jeg vil reagere på pollen som de siste årene, men håper at jeg ved å ha avdekket noen intoleranseverstinger kanskje vil være bedre rustet. Frem til da og foreløpig så er jeg altså astma- og medisinfri - og det er SÅ HIMMELSK DEILIG :) 

Med ønsker om en god uke til dere på klinikken <3 - se vedlegg eller gå til mitt arbeidsdokument for prosessen min - Mind-map: https://www.mindomo.com/mindmap/10-steg-for-reversere-astma-9969c825c8074e34a41458cd43dcfd1c  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar