søndag 10. februar 2019

2019: Dag 88 - Villfisk


Hvorfor jeg går over til kun villfisk - og hvor får man kjøpt det?

Jeg var på den lokale Spar-butikken for noen dager siden, og spurte i ferskvaren hva de hadde av villfisk bak disken. Da fikk jeg beskjed om de ikke hadde noe - det var svært sjelden vare, og at alle butikker stort sett kun solgte oppdrettsfisk. Jeg synes jo dette var merkelig, da jeg har fått googlet meg frem til at Skrei og Kolje i butikkutsalg i Norge er villfisk - samt Makrell og Sei, når det gjelder fet fisk. Jeg har også konkludert med at fet fisk skal man ha ikke mer av enn en gang i uken - pga. miljøgifter:
En person på 70 kilo har etter et måltid på 185 gram oppdrettslaks nådd maksverdien av miljøgifter hun kan tåle, hvis hun ikke skal ha større risiko for å pådra seg helseskader senere i livet, ifølge rapporten.
Da kan hun ikke spise noe annet resten av uka som kan inneholde miljøgifter, som for eksempel annen sjømat, melkeprodukter eller kjøtt.
Skal vi tro rapporten tåler et barn på 35 kilo bare 90 gram fet fisk i uka, om barnet ikke skal risikere å få problemer med å få barn som voksen.
Så i BLE-ånd, blir det et fiskemåltid fet fisk i uken (185 gr. = 6.5 oz). Fet fisk er den maten som inneholder mest miljøgifter (!). Hvem hadde trodd det?

Jeg har spist mye makrell i tomat hele livet,  periodevis får jeg dilla og den kan vare i flere uker. Så i tillegg til at jeg har fått i meg miljøgiftene fra fisken (som jeg i følge norske kostholdsråd fra 2014 kunne spise masse av (opptil 1,3 kg laks f.eks.), så kommer i tillegg problemer med miljøgiftene fra hermetikken fisken leveres i. Er det rart man blir frisk når man slutter å spise dette da?
Eg berre spyr ...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar