fredag 8. februar 2019

2019: Dag 87: Chiamatcha-pudding med Yokos og frukt


Frokostgrøten min med ris og Yokos har vært en midlertidig løsning som BLE-frokostgrøt. Årsaken til midlertidig er at jeg føler risen fungerer som vomfyll, og jeg ønsker jo helst næringsrik mat. Samtidig så prøver jeg ut Macha-te om dagen, og har allerede bestemt meg for å bytte ut Matcha med kaffe - mye mer antioksidanter og fremdeles koffein (30% vistnok).

I går ble jeg oppmerksom på (plukket opp dette i forbindelse med intervjuet SPT hadde forfatteren for boken 31-day Food Revolution), og kom over en artikkel på forskning.no som belyser arsenkonsentrasjonen i risprodukter  . Flere forskere peker på at grenseverdiene vi har for opptak av uorganisk arsen er for lave - matindustrien er (selvfølgelig) uenige. Jeg velger å være skeptisk til matindustrien, og har aldri vært særlig begeistret for måten ris får meg til å føle meg etter inntak (stinn). Smaken er nøytral, så det er nok mest konsistensen den gir i retter som jeg liker (god tyggemotstand og absorberer væske). Økologisk eller villris gjør ingen forskjell. Det kommer ofte av at risen dyrkes i områder hvor det tidligere har vært bomullproduksjon, og sprøytemiddelrester fra denne produksjonen ligger fremdeles i grunnen og tas opp i dyrkingen. Arsen er kreftfremkallende og verstingen på produktlisten er riskaker (dobbelt så mye som i grøtris f.eks.). Jeg kjøpte min første pakke her om dagen, og det blir nok den siste. I Sverige anbefaler helsemyndighetene rett og slett og ikke gi riskaker til barn. Så mitt daglige inntak av ris opphører umiddelbart.  Ris med måte heretter altså.

På bakgrunn av dette helseriset, fortsetter jakten på en god BLE-frokost, og i min Matcha-boble tenkte jeg det ville være gøy å prøve å lage en matcha-chiapudding. Et google-søk bekreftet at jeg ikke er den eneste som har tenkt den tanken. Jeg bruker forholdet fra BLE Support Senter som et utgangspunkt for første forsøk:

CHIA-MATCHA-PUDDING MED YOKOS OG FRUKT
Chia kan telle som korn (BLE) dersom den lages som en pudding: 1 oz. chia seeds soaked overnight with 4 oz. almond milk and 2 oz. water to make a chia seed pudding.

  • 4 oz kokosmelk
  • 2 oz vann
  • 1 ts matcha
  • 1 oz chiafrø
Kok opp vann og la det avkjøle seg, før du tilsetter matcha som røres inn.
Hell matcha-te'n i kokosmelken og tilsett chiafrøene. La det svelle 10 min, før du rister litt rundt på frøene og setter i kjøleskap over natten. På morgenkvisten rører jeg inn dette i puddingen:

  • 3 oz banan 
  • 2 oz hjemmelaget yokos
  • 0,5 oz panneristede gresskarfrø
  • 3 oz frukt (eplebiter eller bær)
  • toppes med kaneldryss

Dette fungerte helt greit, men i neste forsøk prøver jeg å blande en linfrø-puddingen med yokos direkte før jeg setter den i kjøleskapet over natten, slik at det går kjappere å sette sammen retten på morgenkvisten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar