søndag 13. januar 2019

2019: Dag 62 - Tjømejoggen og rykk tilbake til start!


Da er det vel bare å melde seg på årets første løp?
Tidligere Tjøme-Karusellen har nå blitt til Tjømejoggen. 
Årsaken er at det kun blir 5 løp, fra november til mars - altså i vinterhalvåret. 
Dagens løp ble avlyst, da hele øya var polert med underkjølt regn. 

På tross av at jeg løper for å være glad, så er lungene nå så gode at jeg synes jeg kan sette meg et løpemål for 2019. Pollensesongen vil antakelig skape en del utfordringer også i år, men nytt kosthold gir nytt håp. Jeg setter som mål å komme under 24 min på 5 km, og sub 52 på mila. 2018 har vært et elendig løpeår med tanke på tider, og sånn sett så kan det nesten bare gå oppover. Å sette seg noen tidsmål når man er i en slik tilstand er å drive rovdrift på seg selv. Målet for 2018 var å løpe for å holde grunnformen, og å løpe seg glad. Til slutt klarte jeg ikke det engang. 

Det kan selvfølgelig gå galt igjen, oddsen for pollen og kryssallergi er nesten bankers, men med nytt kosthold så er det lys i astma- og intoleranse-tunnelen som jeg har befunnet meg i -  i snart 4 år. Det siste høsthalvåret har vært tragisk, med konstant hosting under løping. Endring på medisiner, og forhåpentligvis noen svar ettersom eliminasjonsdietten jeg nå er på gir resultater, er en god start på et nytt år - så godt det kan bli. Og med tanke på at lungene nå er MYE bedre enn for bare to uker siden, så tør jeg å plukke et konkret tidsmål. 

Med tanke på alle andre mål som følger med hovedmålet for 2019 (å reversere astma), så blir målet ganske enkelt å ta et skritt tilbake, og ta opp tråden fra 2017 der det glapp. 
Målet er altså å komme tilbake til 2017-formen.  Tidligere pers fra 2017 er 24:12 på 5 km, og 52.37 på mila.


Ved å bruke løpskalkulator, så får vi disse tallene: 



Forutsetninger: 
- skadefri 
- astmafri

Hva må til for å nå målet?
- Løpe 3 ganger i uken
- Følge TLK-treningen
- Delta i konkurranser
- Følge planen for å reversere astma
- Sove minst 8 timer hver natt
- BLE matplan - bestemte mengder til bestemte tider, ikke mel og ikke sukker
- Pesciterianerkost 
- Redcord - styrke indre musklatur
- Yoga - pusteøvelser og meditasjon

VEIEDAG: 58.7


FROKOST:
  • 1 protein: 8 oz Yokos vanilje
  • 1 frokostkorn: bytter denne med fett/frø (0,5 oz av; linfrø, chia, hamp og kokosrasp) i eliminasjonsperioden - for å få viktig næring
  • 1 frukt: 6 oz; banan + mango

LUNCH: 
  • 1 protein: 2 oz fetaost
  • 6 ounces grønnsaker av spinat, ruccola, purreløk, gulrot, kålrot og agurk
  • 1 frukt: 3 oz mango og 3 oz klementiner 
  • 1 fett: Avocado (halv) 2 oz + frø 1 oz +  Litt olivenolje med sitron som dressing 1 oz

MIDDAG:
  • 1 protein: Kveite 4 oz 
  • 14 oz grønnsaker: blomkål, løk og sopp
  • 2 oz gryr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar