lørdag 22. desember 2018

2018: Dag 39 :: Fun-da-mental-BLEst



BLE vil nok i manges øyne være en ekstrem diett:

- ikke mel (noe slag)
- ikke sukker (noe slag)
- veie maten (bestemte mengder)
- 3 måltider (12 timers opphold - 4-6 timer mellom måltider)

Når man blir overvektig eller syk av mat, så blir valg av føde en prioritering.
Skal man kose seg med mat, trosse kroppens reaksjoner og ta kostnaden - eller skal man lytte til kroppen, gi den det den trenger og bli kvitt plager?
Det blir et valg den enkelte må ta.
Å ha et personlig livssyn er respektert.
Å ha en personlig tilpasset diett, blir ofte problematisert.
Å være på diett, er å stå i motstand. Eller som en sa, å holde en strikk konstant.
Hver gang du slakker strikker, så går du opp i vekt og/eller får vondt i kroppen. 

Det er ikke et vanskelig valg på lang sikt å velge helse fremfor  kortvarig nytelse.
Det vil komme øyeblikk som kan føre til slakk strikk - og noen ganger også helt bevisste avvik fra planen. I mine 10 år på lavkarbo har jeg hatt bestemte spis-hva-du-vil-dager. Bursdag, julaften, nyttårsaften, påskeaften og 17.mai. Det har likevel hvert mange av disse dagene jeg har holdt meg til reglene mine. De gangene jeg har sluppet opp så har det vært fordi jeg har vært i selskap med andre. Både fordi det har vært enklere å være en del av den nasjonale matkulturen for å slippe de evinnelige diskusjonene med de som lar seg provosere, og fordi det har vært deilig å gi litt fanden. Disse periodene har også ofte ført til at strikken føles stram, og det har da vært fristende å slippe opp. Da er det om å gjøre å komme på track igjen - fort.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange blir provosert når noen gjør noe annet enn resten av flokken. Det gir egentlig bare motivasjonen min en boost. Lavkarbo provoserer nok flere enn hva en pesciansk diett vil gjøre. Grønnsaker gir nok mer aksept enn fett - og når det da er plantefett, så er det om ikke helt fett - litt mer lett. Nå er det jo også jul, så litt juling blir det nok i år og.

Jeg går for knock out! Noe morro skal man ha ...


FROKOST:
  • 1 protein: ett halvt glass melk (1 oz) + 2 oz quinoa 
  • 1 frokostkorn: 4 ounce risgrøt  kokt på kokosmelk
  • 1 frukt: 1/2 banan + 1/2 eple rørt inn i risgrøten med litt kanel på
LUNCH: 
  • 1 protein: 1 egg +  2 oz fetaost
  • 6 ounces grønnsaker/salat: spinat, ruccola, agurk, paprika, mais, løk
  • 1 frukt: 2 kiwi og litt druer
  • 1 fett: 1ss olje fra fetaosten og gresskarfrø

MIDDAG:
  • 1 protein: reker - 4 oz
  • 14 oz grønt: spinat løk, grønnkål, brokkoli, spinat, jordskokkpurè og sopp
  • 1 fett: Appetina-olje og smør 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar