søndag 23. desember 2018

2018: Dag 40 :: Taro-suppe


Lillejulaften må være litt klin-kokos, så derfor er jeg på den fine linje i dag og balanserer kontrollert med å teste litt nytt. TARO! Roten behandles på samme måte som potet i matlagingen, men er giftig i rå tilstand, så den må varmebehandles. Den skal helsemessig være god for både hjerte og diabetes-helse - i tillegg:
Taro er en kilde til kalium, vitamin A og vitamin C. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk, vitamin A bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn, mens vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer.
Kilde: https://www.frukt.no/ravarer/gronnsaker/taro-eddo/ 

Jeg laget Taro-suppe som i videoen, med fire Taro-røtter kjøpt på Nøtterøy Lille Asia, to bokser kokoskrem og en stor gul løk - og en klype salt. Først kokte jeg Taro (kuttet i terninger) i ca. 20 min, før jeg skylte ut vannet og tilsatte kokokrem og løk. Lot så dette småkoke i ca 15 min.

I forhold til BLE-dietten, så er Taro frokostmat. Derfor ble det kun en liten smakebit i dag. Det ga mersmak! I tillegg, så ovnstektet jeg lilla-søtpotet. Den var himmelsk! I tillegg, så ble frukten fra lunsjen som uteble, flyttet til middagen. Også her bare smaking - det er jo tross alt bare lille-julaften :)

Det ble litt lite søvn natt til i går, så dette ble tatt inn igjen natt til i dag. Spiste frokost 9:30, og jogget en 6-km's tur kl. 11. Lunsjen ble derfor droppet, og matplanen litt anderledes. Middag 17:30
Faste lønnes med litt frihet - strikken er fortsatt stram!

VEIEDAG: 61,4

FROKOST:
  • 1 protein: 2 oz quinoa 
  • 1 frokostkorn: 4 ounce risgrøt  kokt på kokosmelk
  • 1 frukt: 1/2 banan + 1/2 eple rørt inn i risgrøten med litt kanel på

MIDDAG:
  • 1 protein: reker - 4 oz
  • 14 oz grønt: stekt rødløk (4), brokkoli (4), sopp (3), lilla søtpotet (1), Tora-suppe (2)
  • 1 fett: kokoskrem og olivenolje til steking
  • 1 pasjonsfrukt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar